Bezoek aan akha dorp en Gesprek met de staff - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu Bezoek aan akha dorp en Gesprek met de staff - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu

Bezoek aan akha dorp en Gesprek met de staff

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Annemijn&Dana

10 November 2013 | Thailand, Chiang Rai

Vandaag zijn we met een priester naar een Akha dorpje verderop geweest.
Dit dorpje waren een paar houten hutjes, met onbestraatte weggetjes en veel enge loslopende dieren.
In dit kleine Akha dorpje zijn de mensen niet meer in kledingdracht. Op 2 oude dames na. Er waren veel kleine kinderen en vooral veel vrouwen.
Toen we aankwamen ging iedereen ons begroeten, net zoals in Nederland begroet het Akha volk je met een handdruk. Het leek of de mensen tegen ons op keken want de mensen durfde ons niet aan te kijken en keken naar beneden tijdens hand schudden.

We hebben een kerkdienst gevolgd wat erg mooi was, wel jammer dat we er helemaal niks van verstonden en begrepen.
De priester vertelde ons wel van te voren dat ze de overleden christenen gingen herdenken.
Toen wij de dienst ingingen was het nog helemaal licht buiten, maar in de loop van de dienst werd het donker.
In het hele dorp was geen een lampje, dus ook niet in de kerk.
Om de bijbel te kunnen blijven lezen en een lichtje te hebben gingen ze kaarsjes uitdelen. Heel veel kaarsjes in een kleine ruimte geeft veel sfeer.

Na afloop hadden de kinderen uit het dorp veel interesse en stelde veel vragen aan ons. Tot onze verbazing waren er een aantal meisjes die een beetje Engels konden spreken.

Na kort met de mensen daar te praten en gedag te zeggen gingen wij weer terug naar het tehuis. Daar hebben wij avond gegeten en The Voice gekeken met de priester en Noij.

Om half 9 hebben wij een bespreking gehad met de hele staff van het kindertehuis. Deze bespreking ging over hoe wij mee kunnen gaan draaien in het tehuis en hoe we onze opdrachten kunnen gaan volbrengen voor school.
Uit deze bespreking is gekomen dat we elke ochtend mee gaan met de kinderen van 6 t/m 12 naar school toe brengen. Ook is het de bedoeling dat we Engelse les gaan geven aan de meiden uit het tehuis.
Dit vinden wij zelf best grappig, want we kunnen geen Thai, amper Engels en dan moeten we Engels gaan leren aan Thaise mensen?
We zullen morgen zien hoe dit gaat verlopen maar stappen er in met Goede Hoop.

Voor verdere activiteiten moeten wij wachten tot onze box met speelgoed en materialen is aangekomen. Het is dan ook de bedoeling dat we in het weekend sport middagen gaan organiseren.
In de loop van de weken gaan we bekijken wat we nog meer kunnen doen, Het is en blijft erg lastig dat de kinderen ons en wij de kinderen niet goed kunnen begrijpen. En natuurlijk dat de kinderen ook hun eigen progamma's hebben na school school die ze nog moeten volgen. Alles wat hier gebeurd gaat strikt volgens een schema.

Vanaf morgen begint onze eerste week, we noemen het een test week om te kijken of het goed gaat en hoe we het nog verder kunnen opvullen.

• 10 November 2013 - 15:46

Fred:

Goed verhaal weer. Wat voor dieren liepen daar?
    Het echte werk gaat nu beginnen.
    Heel veel succes de komende dagen met jullie test week.
    Er is een www waarin je engels naar Thais kan vertalen en andersom. Ook naar het nederlands.

Groetjes en morgen gezond weer op.

kus

Fred

• 10 November 2013 - 16:32

Annet:

Wat een heerlijk verhaal weer. Wat maken jullie veel mee. Erg leuk om te lezen dat jullie alles zo positief ervaren en open staan voor alles wat komt en komen gaat. Het ontroerd me enorm, twee meisjes uit het rijke westen, die onder de indruk zijn van de eenvoud van het leven.

De foto's zijn ook erg leuk, net als die van gister trouwens. De rivier de Mekong, die op jullie foto staat, is een van de belangrijkste rivieren in Thailand en omliggende landen. Hij is bijna 4500 km lang en loopt vanaf China naar Laos, ( scheiding tussen Myramar en Laos en Thailand,waar jullie waren) en later een scheiding is tussen Laos en Thailand. Via Cambodja loopt de rivier naar Vietnam, waar hij de zee in stroomt. Zo, een stukje landenkennis, voor als je het nog niet opgezocht had.:-)

Lieve meiden, morgen wekker zetten ;-)and good luck.

Liefs, Annet

• 10 November 2013 - 19:45

Opa/oma:

Wat geweldig dat jullie even kunnen wennen voordat jullie aan de slag gaan,en wat een mooie dingen al gezien!Nu op naar het echte WERK veel plezier en liefs van ons.

• 10 November 2013 - 21:29

Germia:

Hallo dames!
    Heel leuk weer om te lezen dat jullie al weer meer van de omgeving en de cultuur hebt kunnen proeven! En ook weer mooie foto's hoor! ;-) Ik word nu wel nieuwsgierig naar die enge beesten.
    Nou dames, nu gaat het wel spannend worden. Morgen gaat het echte werk beginnen! Dus morgen vroeg dag!
    De wekker zetten is eigenlijk niet nodig met al die kinderstemmetjes in de morgen. Hihi :-) Hopelijk komt het speelgoed snel naar jullie toe!
    Heel veel succes morgen, en het communiceren met de kinderen gaat wel goed komen hoor!

Groetjes Germia

• 10 November 2013 - 21:29

Germia:

Hallo dames!

Groetjes Germia

• 11 November 2013 - 20:06

Edwin:

Hé meiden,

Ja, jullie beleven nu al veel en jullie zijn nog maar een week van huis, er zal dus nog heel wat gaan gebeuren. Nog geen last van spuut poep en dergelijke? Heerlijk om jullie te volgen door jullie verhalen te lezen met de foto's. Geniet van de temp want hier is de eerste nachtvorst geweest:-( brrrrrrrr de kou is in aantocht. Kijk maar uit jullie het niet zo leuk vinden dat jullie willen blijven hahaha. Succes meiden!!

Gr,
    Papa, Edwin

• 11 November 2013 - 20:48

Ingrid:

Hallo Annemijn en Dana! Wat fijn dat er nu wat structuur gaat komen en jullie kunnen gaan beginnen aan de opdracht. Ik vind de foto's prachtig en zou willen dat ik daar ook was. Allemaal lieve mensen zo te zien! Ook al is het daar ontzettend anders dan hier, veel minder luxe, zullen jullie merken dat ze eigenlijk ook heel rijk zijn. Neem alles maar goed in je op, het is uniek dat jullie dit meemaken.
    Liefs
    Ingrid

• 11 November 2013 - 22:00

Ria De Bruin:

Dag Dana en Annemijn,
    Nu eindelijk de tijd gevonden en genomen om jullie verslagen te lezen . Heb er erg van genoten mede ook door de foto's. Dat hadden jullie zeker niet bedacht om ook als "lerares Engels" te gaan fungeren. , Na hetgeen ik al gelezen heb, denk ik dat jullie deze opdracht ook goed zullen volbrengen en er het beste van weten te maken.
    Van harte wens ik jullie beiden veel succes toe. Geniet ervan hoor.
    Hartelijke groet vanuit Achterveld,
    Ria de Bruin.

• 11 November 2013 - 23:07

José:

Leuk verslag van jullie bezoekjes in de omgeving. I wish you good luck with teaching the children the English language. Denk maar zo.... In het land der blinden is eenoog koning!
    Liefs uit Tiel

• 22 November 2013 - 11:37

Reina Rends:

hoi Annemijn en Dana,
    Ik heb jullie veslag gelezen. Leuk hoor om zo een beetje mee te leven met jullie ervaringen.
    De tip had ik van Annet gekregen. Knap hoor wat julie doen.
    Veel succes en geniet van zo'n bijzondere ervaring.
    Hartelijke groet. Reina Arends.

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Stage in Kindertehuis

Wij gaan voor 10 weken naar thailand stage lopen in een kindertehuis.
Dit kindertehuis staat in het dorpje van Chiang Rai.
Het kindertehuis vangt kinderen op van het Akha volk uit de bergen, deze stam had eerder geen nationaliteit. Het kindertehuis bied kinderen tussen de 6 en 17 jaar een nationaliteit en opleiding aan. Het doel hiervan is dat uiteindelijk alle Akha mensen ook mee gaan draaien in de maatschappij.
Ook hebben de kinderen uit het kindertehuis dus heel erg veel behoefte aan culturele uitwisseling, maar dat is heel lastig. Dat is voor ons een mooi uitgangs punt voor de stage, culturele uitwisseling. Zo zullen wij met het hele dag progamma van het kindertehuis meedraaien, maar ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer we het hebben over Speciale actieviteiten kun je denken aan, voetbal toernooitjes, leren touwtje springen, twitster en nog veel meer europese spellen. Voor ons zijn deze dingen heel normaal maar de kinderen daar hebben er nog nooit iets van gezien of gehoord.
verder zullen wij ook een trip de bergen in gaan maken en de oude Akha stammen ontmoeten, een heel andere wereld.

Wij zullen niet in het kindertehuis zelf verblijven, we hebben een eigen huisje op het zelfde terrein als het tehuis. In en om het kindertehuis kunnen wij wel gebruik maken van wifi en zo zullen dan ook deze blog bij houden.