Engelse les - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu Engelse les - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu

Engelse les

Door: Annemijn

Blijf op de hoogte en volg Annemijn&Dana

12 November 2013 | Thailand, Chiang Rai

Gister zijn we om 7uur opgestaan, wij gingen mee lopen met de kleine kinderen naar school. Het was 10 min lopen zei Noij. Nou dat duurde dus wel wat langer dan 10 min, het was best gevaarlijk want we liepen langs een hele drukke grote weg. Zo leuk om te zien hoe de kinderen zich opstellen, netjes in een rijtje van jong naar oud. Meisjes voorop en de jongens daar achteraan. In de ochtend hebben de kinderen hier het koud. Er liep een jongetje met een sjaal en handschoenen aan, dat konden wij ons echt niet voorstellen hoe koud hij het had want wij hadden het zo warm. We kunnen het ons al helemaal niet voorstellen als wij horen hoe koud het nu in Nederland is, want dat is pas echt koud en dan trek je handschoenen aan, en niet bij 30 graden.

Wij moeten om 9uur beginnen met lesgeven en dan 6 klassen. Het zijn alleen maar meiden en het gaat van oud naar jong. Ze willen zo graag Engels leren, ze zijn echt leergierig maar wel verlegen. De eerste 3 klassen, dat zijn erg leuke groepen. De meisjes zijn zo enthousiast, en de andere 3 klassen zijn erg verlegen. Ze zijn ook jonger dan de anderen. Dus dat is wat lastiger. Wij hebben hun de eerste dag geleerd hoe ze zich moeten voorstellen, met naam en hoe oud ze zijn dat soort dingetjes. Wij spreken zelf geen Thai, ze zeggen het allemaal wel en hopen ook zeker dat ze ons begrijpen. Maar daar hebben wij geen idee van.

De mensen die Dana en mij goed kennen weten hoe slecht wij zijn in Engels. Wij redden ons hier wel met het contact, maar kinderen iets leren is best heel erg lastig als je zelf ook niet echt voorbereid bent om hier Engels te gaan geven, en er niet goed in bent. Wij weten soms ook niet of wij een goeie uitspraak hebben..

Vandaag hebben wij weer Engelse les gegeven, we hadden wat voorbereid maar ze pikte het zo snel op dat we nog eventjes tijd hadden. Ze wilde dat wij een liedje voor ze gingen zingen. Wij dachten uhh zingen?! Wij kunnen echt niet zingen, maar oh jawel hoor wij moesten voor ze zingen. Nou zij begonnen met een liedje, en wat kunnen zij leuk zingen met ze alle in een koor! Maar ja toen waren wij aan de beurt. We zongen maar het oh zo leuke Nederlandse liedje: Rosanne van Nick en Simon! Wat moesten wij hard lachen, maar zij vonden het heel mooi en het moest nog een keer. Rare smaak hebben ze hier... haha.

Vandaag hebben we verder niet veel gedaan na het lesgeven, alleen helaas begaf Dana haar laptop het. Maar door hulp van heel veel lieve mensen hebben wij veel geprobeerd, en gelukkig had de moeder van Dana de juiste oplossing.

Wij proberen weer een Engels lesje te maken voor morgen. En ja morgen zijn we hier precies een week. Groetjes uit Thailand voor iedereen, en wij lezen de leuke reacties wel weer!

• 12 November 2013 - 16:46

Danielle:

Wat een geweldig verhaal weer. Maak er maar weer een leuke les van. jullie hadden toch ook van die printjes bij je in het engels ? Als jullie weer een liedje moeten zingen doe dan zakdoekje leggen niemand zeggen dan heb je er meteen een leuk spelletje bij. Veel plezier

• 12 November 2013 - 17:40

Fred:

Leuk, leuk, leuk!
    Wanneer jullie nog weken engels moeten geven, zou ik maar hulp in roepen van school. De leraar engels daar heeft vast tips, boekjes met foto's, opdrachtjes, misschien wel een toets op het einde. Stuur hem of haar een dringende mail.
    Hier regent het nu en gisteren morgen moest ik de auto krabben, nachtvorst. Ik zal eens zoeken naar een foto van Annemijn in de sneeuw. Die zijn er zeker ook van Dana. Daar kunnen jullie dan leuk over vertellen in de engelse les.
    Verder zou ik zeker een video boodschap sturen aan Nick en Simon, wanneer al die meiden 'de song' hebben ingestudeerd. Ik kwam niet meer bij toen ik het las en er over nadacht.
    Ik zou Nick en Simon dan daar uitnodigen voor een mini concert. Leuk voor al die kinderen, leuk voor jullie en kunnen wij op tv meegenieten.
    Fijn te horen dat jullie het nu wat drukker krijgen. Ik hoop dat de dozen met nederlandse 'toys' snel aankomen dan kunnen jullie het programma uitbreiden.
    Vergeet niet alles tot in je tenen op te zuigen, geniet van de zon, het eten, de natuur en natuurlijk die mooie en lieve kinderen daar.
    Mijn dag is steeds goed wanneer ik dit alles lees.

Kus,

Fred

• 12 November 2013 - 17:53

Fred:

Ik zag dat jullie dagboek al 660 keer bekeken is in de eerste week. En dan nog facebook en al die andere media. pfff

• 12 November 2013 - 22:04

Antoinette:

well well who would have thought that you would be english teacher! Super bezig meiden. Maar laat nick en simon toch eens thuis!!! Leer ze fatsoenlijke muziek......phil collins

• 13 November 2013 - 01:23

Niels:

Vind het echt leuk hoe jullie 't doen als ik het zo lees en de foto's zie en ondertussen zo'n leuke sfeer met zijn twee. Geniet ervan nog 9 weken en dan ben je weer in Nederland waar het regent en koud is

• 13 November 2013 - 15:32

Germia:

Jaa.....zo te lezen beginnen jullie nu een beetje te wennen aan alle indrukwekkende pakkende informatie die jullie de afgelopen dagen hebben meegemaakt wat te wennen. Dat is goed!
    Leuk dat jullie samen met de kinderen naar school lopen en hoe de eerste lessen zijn verlopen. Zo kun je een band met de kinderen opbouwen.
    Het valt ook niet mee om zelf even een Engels programmatje in elkaar te knutselen! pfff....zou voor mij ook niet makkelijk zijn hoor dames. Hahaha.....
    Misschien zou je eens kunnen observeren op welke manier de kinderen het Engels het beste oppikken en daar dan meer op in spelen.
    Of misschien makkelijke korte Nederlandse liedjes van jullie lagere schooltijd naar het Engels vertalen en dan mee laten zingen. Wie weet!
    Uuhh......rare smaak.......wie weet onderschatten jullie jezelf en zingen toch beter dan jullie denken! haha...of zeg ik nu iets raars...hihi
    Fijn dat er nu meer werk aan de winkel is, dan geeft het meer voldoening en je bent met nuttig werk bezig.
    Ga zo door meiden en het gaat goed komen hoor. Heb vertrouwen in jezelf!!

groetjes liefs Germia

• 13 November 2013 - 19:31

Dana En Annemijn:

Bedankt voor de leuke reacties en de tips voor de Engels lessen!

• 14 November 2013 - 14:50

Edwin:

Hè Daantje,

Geniet van het heerlijke thaise eten meid ik kan het niet zo maken hoor, als je thuis bent zal ik een lekker visje voor je roken.
    Dat engels komt ook wel goed hoor, jullie zijn creatief genoeg!!

xxxxx Pa

• 18 November 2013 - 12:30

Rob Akkermans:

Haha, moet ik ineens weer denken aan een leuke ervaring in een restaurant in the middle of nowhere. Een 17 jarige serveerster vroeg ons Engels te mogen oefenen. Off course!!

"Execute (haha) me sir, what is your name"?
    "Thank you, my name is Rob. And what is your name"?
    "Thank you, I am seventeen today"

Erg leuk en aandoenlijk.

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Stage in Kindertehuis

Wij gaan voor 10 weken naar thailand stage lopen in een kindertehuis.
Dit kindertehuis staat in het dorpje van Chiang Rai.
Het kindertehuis vangt kinderen op van het Akha volk uit de bergen, deze stam had eerder geen nationaliteit. Het kindertehuis bied kinderen tussen de 6 en 17 jaar een nationaliteit en opleiding aan. Het doel hiervan is dat uiteindelijk alle Akha mensen ook mee gaan draaien in de maatschappij.
Ook hebben de kinderen uit het kindertehuis dus heel erg veel behoefte aan culturele uitwisseling, maar dat is heel lastig. Dat is voor ons een mooi uitgangs punt voor de stage, culturele uitwisseling. Zo zullen wij met het hele dag progamma van het kindertehuis meedraaien, maar ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer we het hebben over Speciale actieviteiten kun je denken aan, voetbal toernooitjes, leren touwtje springen, twitster en nog veel meer europese spellen. Voor ons zijn deze dingen heel normaal maar de kinderen daar hebben er nog nooit iets van gezien of gehoord.
verder zullen wij ook een trip de bergen in gaan maken en de oude Akha stammen ontmoeten, een heel andere wereld.

Wij zullen niet in het kindertehuis zelf verblijven, we hebben een eigen huisje op het zelfde terrein als het tehuis. In en om het kindertehuis kunnen wij wel gebruik maken van wifi en zo zullen dan ook deze blog bij houden.