Eerste dag - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu Eerste dag - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu

Eerste dag

Door: Annemijn

Blijf op de hoogte en volg Annemijn&Dana

06 November 2013 | Thailand, Chiang Rai

Eerste dag in het kindertehuis. We hadden ons opgefrist en gingen buiten een kijkje nemen. We hadden niets afgesproken met Noij waar we heen moesten komen dus wij gingen maar gewoon zoeken. De kleintjes die waren naar school in het stadje, en de meisje van 12 t/m 17 waren in het kindertehuis. Ze keken naar ons, maar durfde ons niet in de ogen te kijken, net of ze bang voor ons waren. Maar later toen de lunch begon en wij daar gingen kijken, durfde ze al meer.

Wij zijn in het begin van de middag bij meisjes gaan zitten die daar les geven (ook pas 17 t/m 21). Rob heeft ons verteld dat ze je snel bijnamen geven, nou dat hebben ze ook gedaan. Dana heet: Dou dat betekent Ster en ik heet: Faa dat betekent de lucht.

Om 4 uur kwamen de kleintjes terug van school, wat een drukte was er opeens. Die waren een stuk minder bang voor ons, de meisjes keken op het begin het een beetje aan maar later kwamen ze ons knuffelen en lieten ze ons niet meer los. De jongens zijn heel druk, wat Dana zei; ze doen de hele tijd Karate Kid na. Energie hebben die kinderen wel, dat merkte we toen we met ze gingen basketballen. Wat zijn die jongentjes snel, en goed.

Vandaag hebben we een groot cultuur verschil gemerkt, een jongentje was aan de telefoon met ze schreeuwende moeder en moest heel hard huilen. In plaats van dat de kinderen hem troosten, gingen ze hem uitlachen dat die aan het huilen was. En zelfs de begeleiding die lieten hem zo staan.

Qua de taalverschil met de kinderen is het best lastig, we proberen heel goed te communiceren met handgebaren, en het lukt niet altijd even goed. Maar toch snappen we elkaar soms wel. Zoals vandaag maakte 2 meisjes een gebaar van slapen naar ons. We snapte niet goed wat ze ermee bedoelde, ze begonnen aan ons te trekken en bleven dat slaapgebaar maar maken. Wij liepen met ze mee en kwamen bij ons eigen hutje aan. De meisjes gingen stil staan en ze wenste ons welterusten, toen liepen ze bij ons weg. Het was nog niet eens laat in de avond, maar blijkbaar van hun moesten wij naar bed. Dit maakte ons erg aan het lachen.
Toen de meisjes weggelopen waren zijn wij terug gelopen naar de grote meiden en gingen de slaapzalen bekijken waar we erg van zijn geschrokken. Wij liggen hier in een bed die misschien wel hard is, maar de kinderen liggen op een rietenmatje, dus gewoon op de kei harde grond.

Nu is het alweer laat en we liggen in bed, we moeten maar weer snel gaan slapen. Groetjes uit Thailand.

• 06 November 2013 - 22:12

Fred:

Dag Dou and Faa,
    Leuk bericht weer!
    Jullie gaan daar vrienden voor het leven maken.
    Morgen gezond weer op!
    Kus

• 06 November 2013 - 23:13

Annet:

Bij 'groeten uit de rimboe' zie je op de t.v. dat er op de grond geslapen word, je kijkt ernaar, maar er gebeurt niks. Nu jullie met eigen ogen zien dat ze op matjes slapen, is dat toch een andere ervaring he? Leuke foto's, jullie aan het basketballen, zo zien wij goed hoe klein de kindjes zijn. Fijn dat de eerste kennismakingen gemaakt zijn en dat jullie lekker geknuffeld worden. Hoef je dat niet te missen ;-) Ik kruip nu mijn bedje in. Liefs Annet

• 07 November 2013 - 08:20

Edwin:

Hé meiden,

Leuke berichten! als jullie je draai daar helemaal gevonden hebben willen jullie nooit meer terug haha.
    Geniet ook van het weer want hier is het kl... (slecht). Fijn om te lezen en te zien wat jullie uitspoken.
    xxxxx

• 07 November 2013 - 19:36

Angelien:

Hoi meiden,wat gaaf om zo elke dag te lezen wat jullie allemaal meemaken daar!toppie,geniet ervan groetjes uit Hoevelaken xxx

• 07 November 2013 - 20:41

José:

Echt leuk om de foto's erbij te zien. En Dana met gitaar?!
    Leuke namen voor jullie hebben ze bedacht. Leren jullie ook al wat Thaise woorden?
    Mooie eerste dag is al een goed begin. Slaap lekker op jullie luxe bedjes!
    Groetjes maar weer

• 08 November 2013 - 10:06

Anja:

Super leuk om te zien meiden.
    en wat een weertje, lekker hoor .
    Geniet ervan.
    Groetjes Anja

• 08 November 2013 - 17:17

Germia:

Hoi Annemijn en Dana.
    Het is een genot om te lezen en te zien wat voor indrukken/ervaringen jullie deze eerste dagen al meemaken. En dit is nog maar het begin! Een hele andere wereld! Het is mooi hoe open jullie zijn om deze cultuur en mensen te willen leren kennen. Blijf dit zo doen des te beter zuig je deze ervaringen in je op om er later zeker nog wat aan te hebben en je er met een goed gevoel op terug kunt kijken. Blijf zo schrijven want jullie brengen de belevenis heel goed over! Enne.... wat een leuke foto's! Ik ben weer heel benieuwd naar het volgend verslag en foto's!
    groetjes uit het natte landje! Brrr...
    Liefs Germia

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Stage in Kindertehuis

Wij gaan voor 10 weken naar thailand stage lopen in een kindertehuis.
Dit kindertehuis staat in het dorpje van Chiang Rai.
Het kindertehuis vangt kinderen op van het Akha volk uit de bergen, deze stam had eerder geen nationaliteit. Het kindertehuis bied kinderen tussen de 6 en 17 jaar een nationaliteit en opleiding aan. Het doel hiervan is dat uiteindelijk alle Akha mensen ook mee gaan draaien in de maatschappij.
Ook hebben de kinderen uit het kindertehuis dus heel erg veel behoefte aan culturele uitwisseling, maar dat is heel lastig. Dat is voor ons een mooi uitgangs punt voor de stage, culturele uitwisseling. Zo zullen wij met het hele dag progamma van het kindertehuis meedraaien, maar ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer we het hebben over Speciale actieviteiten kun je denken aan, voetbal toernooitjes, leren touwtje springen, twitster en nog veel meer europese spellen. Voor ons zijn deze dingen heel normaal maar de kinderen daar hebben er nog nooit iets van gezien of gehoord.
verder zullen wij ook een trip de bergen in gaan maken en de oude Akha stammen ontmoeten, een heel andere wereld.

Wij zullen niet in het kindertehuis zelf verblijven, we hebben een eigen huisje op het zelfde terrein als het tehuis. In en om het kindertehuis kunnen wij wel gebruik maken van wifi en zo zullen dan ook deze blog bij houden.