Father's day - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu Father's day - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu

Father's day

Door: Dana

Blijf op de hoogte en volg Annemijn&Dana

07 December 2013 | Thailand, Chiang Rai

Donderdag 5 december was de koning van Thailand jarig en was het Father's day. Alle kinderen waren vrij van school want dit is natuurlijk een heel belangrijke dag.
Heel de dag door hebben alle kinderen dansjes, theaterstukjes en liedjes geoefend. Dit deden zij als voorbereiding van vandaag. In de plaats van donderdag 5 december vierden zij dit jaar Father's day in het tehuis op zaterdag 7 December.

Afgelopen week hebben de kinderen heel de eetzaal/theater helemaal mooi gemaakt met tekeningen, ballonnen en slingers. Alle vaders en moeders van de kinderen waren namelijk welkom vandaag om op bezoek te komen. Over heel de dag kwamen er ouders, zij werden opgehaald met de auto of kwamen zelf op de motor.
De kinderen waren zo blij, zo blij om weer een dikke knuffel te krijgen van hun papa/mama, broertjes en zusjes.
Veel ouders hadden lekkere dingentjes mee genomen voor de kinderen en zijn met de kinderen gaan 'picknicken' op het terrein.

Heel de dag door stond er muziek op en was iedereen heel erg vrolijk. Sommige ouders zijn blijven eten en andere gingen in de middag weer weg. Toch weten wij niet zo goed waar naar toe, want in de avond zat het weer helemaal vol met allemaal ouders!
Alle ouders en kinderen verzamelde zich om 19:30 in de theaterzaal waar 2 kinderen en 1 vader een lange toespraak hebben gehouden, wij vinden het natuurlijk heel erg jammer dat wij er niks van hebben verstaan en begrepen. dat er ontroerende dingen gezegd werden was wel van alle gezichten af te lezen! Daarna hebben met zijn alle gezongen, spellen gespeeld en Natuurlijk kwamen daarna alle optredens van de kinderen. Wat hebben wij daar van genoten zeg, zo lief en zo goed gedaan. Wij kunnen nu al als Grote zus / verzorger / leraar zeggen, We zijn SUPER trots op ze!

De kindjes zijn steeds aanhankelijker naar ons en we merken dat ze erg behoefte hebben aan veiligheid en geborgenheid, lekker knuffelen en handjes vasthouden.

Wij vonden het een heel bijzondere ervaring om alle ouders en kinderen zo met zijn allen bij elkaar te zien, zo veel liefde maar toch ook zoveel afstand.
Wel zijn Annemijn en ik erg geschrokken van het uiterlijk van de ouders uit de bergen. Ik had al wel ervaring met bruine tanden van toen ik in Moldavië was geweest, maar deze tanden waren nog 10x erger. Geen stukje witte tand te zien, helemaal bruin en zelfs tegen zwart aan. Het eerste wat bij ons in het hoofd omging toen wij dit zagen was, AUW. Wij hebben al last van onze tanden als we een mini gaatje hebben die je niet ziet. Na dat we dit hebben gezien hebben we ook is even in de mondjes van de kindertjes gekeken waar wij erg van schrokken, zelfs bij de kindjes van 6 zie je de kiesjes al wegrotten.
Annemijn en ik moeten nog bedenken wat de gepaste manier is om dit in te zetten maar willen de kinderen graag leren hoe zij goed hun tanden moeten poetsen en verzorgen. Wat wij wel heel erg gek vinden is dat bij de meiden tussen de 11/17 wel hele mooie witte tanden tevoorschijn komen als ze lachen en die dus wel goed voor hun tanden zorgen.

Na alle optredens hebben alle kinderen, ouders broertjes en zusjes een warme kop chocolade melk met biscuitjes gekregen. Hiermee werd de avond afgesloten, het was inmiddels al bijna 22:30 terwijl de bedtijd hier 21:00 is.

Deze dag zijn wij weer een hele ervaring rijker geworden en zijn erg vrolijk geweest doordat we de kinderen zo gelukkig zagen. Het is een erg mooie en geslaagde dag geweest, met traantjes bij de kinderen maar ook zeker een hele dikke lag!

Daarnaast gaan onze Engelse lessen erg goed, maandag gaan we beginnen met dansjes leren, kunnen jullie meer lezen hierover.

Wij kruipen nu lekker onder de dekens, het koelt in de avond aardig af maar hebben gelukkig elke dag weer opnieuw een lekker warm zonnetje!

Dikke knuffel vanuit Thailand

• 07 December 2013 - 23:49

Annet:

Lieve meiden,
    Wat een belevenissen weer en wat grappig om van jullie te horen, dat het geluk van de kindertjes, jullie geluk is. Zo herkenbaar :-)

Wat een goed idee om de kleintjes mondverzorging bij te brengen. Jullie zijn zo goed bezig, dat ik ervan overtuigd ben dat jullie wel iets verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.
    Hebben ze wel tandenborstels?

Dametjes, ik wacht weer vol smart op het volgende verhaal.
    Dikke knuffel, ook van Berend
    Mamma Annet

• 07 December 2013 - 23:55

Germia:

Hoi Dana en Annemijn.
    Wat een leuk verhaal over Father's Day. En dan de foto's en filmpjes die zeggen weer zoveel en zijn zo aandoenlijk!
    De foto van de 3 kleine meisjes....3 engeltjes..... daar smelt je toch helemaal voor!!! Wat een schatjes!!
    En de foto van jou Dana met het jongetje, zo vertrouwelijk en teder....
    Het is toch heerlijk he dames, dat de kinderen zich bij jullie al zo vertrouwt voelen en dat je elkaar dan liefde/warmte en een knuffel kunt geven om zo te laten weten dat je er voor hun/elkaar bent!! Het is zo dankbaar en je krijgt er zoveel moois voor terug!
    Wel ontroerend als je de kinderen van hun ouders weer afscheid ziet nemen.........blijdschap en verdriet, liggen zo dicht bij elkaar......
    En de foto van een ouder met het zeer slechte gebit, nou..... daar schrik je zeker ontzettend van! Goed dat jullie proberen om de kinderen te leren hoe belangrijk het is om hun tanden goed te verzorgen en hoe ze moeten poetsen. Is niet alleen belangrijk voor de tanden maar ook zeker voor hun gezondheid heel belangrijk!
    En die optredens van de kinderen, met zoveel plezier uitgevoerd, en nagenietend van een eenvoudige beker chocomel met een biscuitje, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jullie daar heel vrolijk en blij van worden!! Ik zie die glinsterende donkere oogjes al voor me.....
    Nou dames, het is heel fijn om weer een verslag van jullie te lezen en foto's, fimpjes te zien, dan ben ik weer even losgekoppeld van de drukte hier!........

Liefs Germia

• 08 December 2013 - 14:27

Fred:

Hallo Dana en Annemijn,

De koning spelen in Thailand in jullie tehuis! Ja die koning is heeeel belangrijk in Thailand, het stond ook in Nederland in de krant. De mensen die het daar nu niet met elkaar eens zijn begraven op die dag zelfs de strijdbijl uit respect voor de koning.
    Heel fijn te lezen hoe jullie dit allemaal meemaken. Wat een feest en erg leuk georganiseerd. Met de beperkte spullen die ze daar hebben ziet het er toch erg professioneel uit. Zo zie je maar dat voor liefde, geluk en gezelligheid je weinig nodig hebt.
    Melktandjes zijn altijd gevoelig voor een gaatje. Leer ze maar goed poetsen, zodat wanneer de echte tanden doorkomen die goed verzorgd blijven. Jullie weten vast nog wel hoe wij achter jullie stonden met een stopwatch. Eerst boven, dan beneden, dan voor maar vooral ook de achterkant goed poetsen, hahah.
    Die papa met grote bril en zwarte tanden heeft geen beugel meer nodig, eerder een kunstgebit. (maar ja, ze zullen wel geen toegang tot een tandarts hebben)

Have Fun,
    Kus,

Fred

ps; wanneer gaan jullie twister spelen met de kinderen. Dat lijkt mij hilarisch.

• 08 December 2013 - 16:42

Oma/opa:

Wat een geweldig verhaal en leuke foto,s

• 08 December 2013 - 19:01

José:

Wat een mooi verhaal meiden! Ontroerend dat die kleintjes zo jullie genegenheid zoeken. Met recht kunnen jullie trots zijn op zulke mooie prestaties.
    Wel fijn dat de familie hun kinderen komen bezoeken. Sinterklaas avond bij ons was heel nat, hagel, regen en storm. Onze buurvrouw(93jaar) hadden we opgehaald om met ons te gourmetten. Heerlijk zo'n blij gezicht. Ze heeft gesmuld. Zo zie je maar, kleine moeite, groot plezier.
    We kijken uit naar een volgend verslag!
    X uit Tiel

• 09 December 2013 - 08:23

Edwin:

Hé meiden,
    Schitterend om de foto's en filmpjes te zien, het geeft een beeld bij de verhalen die jullie schrijven en vertellen via skype. FF een vraagje, wie leert ze de optredens en de liedjes? ik neem aan dat jullie de lokale taal nog "net" niet zo onder controle hebben om ze dat te leren. Toppers ga zo door!!!

Liefs mij. xxxxx

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Stage in Kindertehuis

Wij gaan voor 10 weken naar thailand stage lopen in een kindertehuis.
Dit kindertehuis staat in het dorpje van Chiang Rai.
Het kindertehuis vangt kinderen op van het Akha volk uit de bergen, deze stam had eerder geen nationaliteit. Het kindertehuis bied kinderen tussen de 6 en 17 jaar een nationaliteit en opleiding aan. Het doel hiervan is dat uiteindelijk alle Akha mensen ook mee gaan draaien in de maatschappij.
Ook hebben de kinderen uit het kindertehuis dus heel erg veel behoefte aan culturele uitwisseling, maar dat is heel lastig. Dat is voor ons een mooi uitgangs punt voor de stage, culturele uitwisseling. Zo zullen wij met het hele dag progamma van het kindertehuis meedraaien, maar ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer we het hebben over Speciale actieviteiten kun je denken aan, voetbal toernooitjes, leren touwtje springen, twitster en nog veel meer europese spellen. Voor ons zijn deze dingen heel normaal maar de kinderen daar hebben er nog nooit iets van gezien of gehoord.
verder zullen wij ook een trip de bergen in gaan maken en de oude Akha stammen ontmoeten, een heel andere wereld.

Wij zullen niet in het kindertehuis zelf verblijven, we hebben een eigen huisje op het zelfde terrein als het tehuis. In en om het kindertehuis kunnen wij wel gebruik maken van wifi en zo zullen dan ook deze blog bij houden.