Loi Krathong - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu Loi Krathong - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Annemijn&Dana - WaarBenJij.nu

Loi Krathong

Door: Annemijn

Blijf op de hoogte en volg Annemijn&Dana

16 November 2013 | Thailand, Chiang Rai

Vandaag zouden we sportdag organiseren. Om 11uur zouden we beginnen. Dana en ik waren er klaar voor. Maar om 11uur waren alle kinderen overal en nergens. Wij op zoek naar Tutu, maar die was nergens te bekennen. Wij naar Noij gelopen en gevraagd of zij wist waar Tutu was, en dat we zouden gaan sporten vandaag. Ze vertelde dat het vandaag een speciale dag is, Loi Krathong. En de kinderen waren vandaag bezig met bloemstukken maken.

Ik zal even uitleggen wat Loi Krathong inhoudt:
Dit is de tijd van het jaar dat op de dag van de volle maan van de 12e maan-maand het Loi Krathong festival gevierd wordt in Thailand en buurlanden. 'Loi' betekent laten drijven, en een 'Krathong' is een vaartuigje van banen bladeren. Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes.
Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun krathong naar het water te brengen. De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten.
Men gelooft dat hoe langer de kaars blijft branden des te beter je geluk is in het komende jaar.

Dus de kinderen waren dat vandaag aan het maken. Jammer dachten wij want we hadden ons erg verheugd op het sporten. Wij hadden toen nog niet echt door wat het allemaal precies inhield. Wij gingen dan wel met ze 2e voetballen. Wij vroegen een bal aan Tutu, ze ging de bal halen maar kwam ook terug met een aantal kleine kinderen. Nou leuk konden we daar ook mee voetballen. Er kwamen steeds meer jongens bij dat wij echt niet meer wisten wie, bij wie hoorde. Maar het werd er niet minder leuk door.

Toen de kinderen aan het lunchen waren, en het Duitse meisje die wij hadden ontmoet appte waar wij Loi Krathong gingen vieren ging Dana toch maar even opzoeken wat het precies in hield. Wat hier boven staat dus. Dat vonden wij wel heel leuk, en wilde zeker met die kinderen mee. Wij hebben daarna dus ook met een aantal meisjes zelf zo'n 'krathong' gemaakt. (wij noemen het een geluksbloemstuk)
Wat hadden hun veel creatieve ideeën en wat hielpen ze ons goed om er wat moois van te maken. Was wel even lastig soms, want wisten niet precies hoe ze dat blaadje dan weer vouwde.
Maar wij hebben zeker 2 hele mooi bloemstukken gemaakt. Zie de foto's van onze bloemstukjes.

Om half 6 zijn we met alle kinderen van het kindertehuis naar de rivier gelopen. Dat was toch nog een end.. En al die kleine kindjes met zulke kleine beentjes. Toen we daar aankwamen was het donker, en werden de kaarsjes aangestoken. Iedereen liet 1 voor 1 zijn bakje op het water. Daarvoor deden wij een wens, of dachten we aan iets wat ons geluk moet gaan brengen het aankomende jaar.

Er stonden kraampjes, de kinderen hadden geld mee gekregen om daar wat lekkers te halen. Ze maakte crêpes en dan kon je zelf kiezen wat je erop wilde. Wij hadden een soort jam met nog wat, geen idee. Maar het was lekker! We zijn met zijn alle terug gelopen, Dana en ik zongen maar een paar avondvierdaagse liedjes van de basisschool en dat vonden de kinderen erg leuk! Zo hebben wij gezellig de terug weg naar huis gewandeld.
Onder weg dat wij terug liepen zagen we nog lampionnen in de lucht. Die hadden de mensen ook opgelaten. Ook erg mooi om te zien, maar helaas erg moeilijk om op de foto te krijgen.

En toen waren wij weer terug. Hebben we nog even wat gegeten, en naar ons huisje gegaan. Het is laat, maar ja het is zaterdagavond hè.. Wij kunnen morgen lekker uitslapen, zo gaan wij ons huisje maar is opruimen en de was doen.

Lieve mensen in Nederland, nog een hele fijne avond. Wij gaan lekker slapen.

  • 16 November 2013 - 22:45

    Fred:

    Super leuk, en wat een prachtige bloemen. En dat pad met die enorme grote bladeren, whauuw.
    Hier is het natte kleine vieze en bruine bladeren ruimen in de tuin.
    Die video's zijn ook te grappig. Die kinderen komen allemaal van die berg daar.
    Morgen gezond weer op!

    Kus,

    Fred

  • 16 November 2013 - 23:37

    Annet:

    Lieve meiden,
    Wat schrijven jullie toch trouw op jullie blog, ik heb nog niet eens gereageerd op de laatste twee berichtten. Die waren leuk, maar deze les over de cultuur van Thailand is wel heel leuk. Wij hebben dit in Laos gedaan, maar ons bloemstuk hadden we niet zelf gemaakt. Leuk dat jullie ook zelf een bloemstuk maakte en mee deden met dese Thaise traditie.

    Vandaag ons Nederlandse traditie gevierd, de intocht van Sinterklaas. Toevallig werd er uitgelegd hoe het zat met de maan in al zijn standen. Ik weer niet-officiële het waar is, maar er werd beweerd dat het volgend jaar op 5 december volle maan is, we zullen zien.

    Lieve meiden, jullie doen het goed, ik geniet van ver over zee mee met jullie belevenissen.
    Ook wij gaan nu ons mandje in, groet van Berend en een knuffel van mij.

    Annet

  • 16 November 2013 - 23:41

    Annet:

    P.s. Wat een creativiteit toch, een filmpje met mooie muziek erachter gezet. Leuk. Xxx

  • 17 November 2013 - 11:14

    Antoinette:

    Wauw

  • 17 November 2013 - 15:37

    Jacqueline Kranenburg:

    Hee Meiden,

    Ik loop al een paar verslagen achter, maar heb ze allemaal ingehaald.
    Ik ben ontzettend trots op jullie.

    Was ook erg fijn jullie even via Skype te mogen ontmoeten, en die kindjes op de achtergrond : )
    Zo'n andere wereld.

    Zijn jullie met de engelse lessen uitgekomen?
    Jullie kunnen de engelse docent: Annelies van Capelleveen emailen om hulp te vragen. ASGS@mboamersfoort.nl

    Ik zag op de foto's ook dat jullie het pictogrammenboek al in gebruik hebben genomen. Knap hoor hoe jullie het aanpakken daar.

    Ik ga morgen Begeleiden 2 geven aan jullie klas, ik hoop dat ik zo wat foto's van jullie site kan pakken, ik wil elke week de les starten met een paar foto's van jullie reis.

    Go girls en tot Skype weer : )

    Groetjes Jacqueline Kranenburg
    Docent en SLB-er MBO AMERSFOORT





  • 17 November 2013 - 19:33

    Berend Schaeffner:

    Lieve Dana en Annemijn,
    Dank voor jullie gezellige reisverslagen, die zo enthousiast en vrolijk zijn. Het is leuk dat jullie steeds iets over de achtergrond van je nieuwe vaderland vertellen. Zoals Annet al schreef: in Laos namen we ook deel aan een Loi Krathong, maar die van jullie was vast meer puur en van de mensen zelf; bij ons was het wat meer een toeristische aangelegenheid. Maar het blijft een sprookjesachtig gezicht, de lichtjes die met de stroom meedrijven. Ik mag natuurlijk niet vragen welke wens je in gedachten had, maar ik vermoed dat jullie gewenst hebben dat je nog vaak op deze plek mogen terugkomen. Toen jullie schreven over je eerste nacht in de tropen, moest ik gelijk weer denken aan mijn eerste nacht onder de palmen in 1976. Zweten, worstelen met de klamboe en allerlei vreemde geluiden. Nog altijd vind ik de tropische nachten uniek: de sterren en het verre blaffen van honden, die soms over grote afstanden met elkaar lijken te communiceren.
    Ik heb de foto's nauwkeurig bestudeerd: ik zie jullie lesgeven, ik zie jullie knutselen, ik zie jullie op pad met de kinderen. Aan jullie vrolijke gezichten zie ik, dat je het goed hebt samen: met de kinderen en met elkaar. Ik weet nu al dat je de rest van je leven terug zult denken aan deze reis. Ik vind het knap hoe jullie het doen, ook in de dagen van het voorbereidingstraject. Het mooie van zo'n tropen avontuur is dat je bij jezelf talenten ontdekt waarvan je niet wist dat je ze had: dat het je lukt om op jezelf teruggeworpen te worden, dat je samen dingen op moet lossen ver van je ouders en dat je dat dan ook kunt. Dat je les geeft aan wildvreemde kinderen wiens taal je niet eens spreekt, dat je je eigen huisje moet bijhouden, dat je om moet gaan met volwassenen die in feite vreemd voor je zijn. Echt knap van jullie en je mag trots zijn op jezelf, ook op de momenten dat het misschien niet helemaal meezit (die zullen vast ook wel komen...) Ik kijk uit naar jullie eerste bericht over olifanten, want daar ben ik dol op.
    Hier gaat het goed al is het wel eens lastig slapen naast een dame die te pas en te onpas in de nacht haar ipad pakt om te kijken of er een berichtje is van Dana en Willemijn....(deed ik ook toen ik op Saba woonde en Annet ver weg was...). Ik mag dan een soort pensionado zijn, maar ik ben weer volop aan het werk. Ik doe nachtdiensten en waarnemingen ik geniet ervan. Annet en ik hebben ons volop op het tuinieren gestort en laten ons niet deren door de regen. Zaterdag hebben we zelfs een muurtje gemetseld!!! Zo zie je maar, jullie doen dingen die je nooit eerder gedaan hebt, maar ik ook! Dat geeft een kick. Mijn vriend en collega Lucas was opgenomen in het ziekenhuis met een hartinfarct en daar schrok ik van. Dan komen dat soort dingen griezelig dichtbij. Maar vanmiddag is hij ontslagen en het gaat weer goed met hem. Dokters zijn ook maar gewone stervelingen! Je krijgt ook de groeten van Jambo, die zozeer op mij gesteld geraakt is dat hij mij constant voor de voeten loopt. Ik vind het lastig maar vertederend. Lieve meiden, totzover. Heb het goed samen, blijf schrijven. We genieten van de berichten. Ach, en met dat eten komt het ook wel goed. Lieve groet, Berend

  • 18 November 2013 - 12:10

    Rob Akkermans (stage Begeleider):

    Wat een leuk verhaal over Loi Krathong! Wij hebben het ook al een paar keer mogen meemaken.
    Een keer belandde een ballon op een van de huisjes aan de andere kant van de weg. Dat werd een uitslaande brand. Samen met de kinderen en 50 emmertjes hebben we de brand kunnen blussen en is het huis bespaard gebleven. Noy en Tutu kennen dat verhaal vast nog wel. Effectievere brandweer, binnen 2 minuten, kan je niet bedenken.
    Wat hebben jullie al veel gedaan in de afgelopen week. Engelse les, leuk.
    Van hieruit wordt contact gehouden wat de 2 pakken in BKK betreft. Ik wacht nog op een reactie van Fr Pensa. Hij reist in ieder geval de 22e weer richting BKK. Gaat goed komen. Misschien zelfs even goed dat die pakjes iets later komen. Kijk eens wat jullie nu zelf hebben bedacht en in werking hebben gezet.
    Op 6 December is het daar Father's day (Koningsdag) Dan komen veel van de oud leerlingen terug naar het centrum. Ze blijven dan vaak allemaal overnachten. In die dagen kunnen jullie heel veel activiteiten organiseren. Vraag er maar naar.
    Communicatie zal daar soms moeilijk zijn. Daar lopen wij zelfs als 'ervaren' hulpverleners ook nog steeds tegen aan. Maar dat hoort ook bij de cultuur uitwisseling. Niet te snel boos worden en desnoods een andere vorm van aanpak kiezen. Tolerantie staat hoog in het vaandel in Zuid Oost Azie.
    Heel veel succes en veel plezier! Wij zijn trots op jullie hier! En je krijgt de groeten van de sint ;-)
    Rob Akkermans

  • 18 November 2013 - 20:29

    Germia:

    Wat een mooi verhaal dames! Over het festival Loi Krathong. Wat zal dat weer een mooie ervaring zijn geweest voor jullie. Nee...niet alleen voor jullie maar zeker ook voor ons!
    Samen met de mooie foto's, filmpjes en duidelijke beschrijving, leek het alsof ik daar ook aanwezig was.
    Ik heb er met plezier naar gekeken!
    Heel indrukwekkend om al deze bloemstukjes met de bijzondere wensen van deze mensen met het brandend licht in het duister op het water zo weg te zien drijven.......en hoe de mensen dit feest met hun hart en ziel beleven....
    Goh, het zijn wel grote bladeren zeg!
    En zo zie je maar weer...steeds weer ontdekken jullie bij jezelf ook weer wat voor vaardigheden je in huis hebt. Maar dit is zeker nog maar een begin!
    Met wat zelfvertrouwen en open staan voor nieuwe ervaringen kun je al ver komen.
    Ik ben weer heel benieuwd naar het volgend verslag !!

    De groetjes hier uit het natte koude kikkerlandje en morgen weer fit opstaan!

    Germia

  • 19 November 2013 - 02:42

    Oma Hélène Dirks:

    Lieve Annemijn en Dana
    Nu oas kan ik reageren. We hebben zo weinig tijd door het drukke programma . We genieten erg maar lang niet overal in Indonesie is ontvangst. aik geniet van jullie verslagen. Later meer
    oma

  • 20 November 2013 - 09:16

    Dirks Hélène:

    Lieve meisjes.Hier ben ik weer even. Wat is het toch heerlijk dat ik via de verslagen met jullie mee kan leven. Ik ben heel trots op jullie! Het is vast niet altijd even gemakkelijk, maar het klinktzo vrolijk en zo eenvoudig. Knap hoor.
    Grappig he, wij hier in Indonesie en jullie daar en toch zo dichtbij dankzij de moderne technieken.
    Wij hebben het heerlijk hier zien en beleven veel. Opa gaat heel goed. Fijn hè na alles wat hij heeft meegemaakt. Vandaag zijn we naar de Merapi geweest. Er was net gisteren weer een kleine uitbarsting. Er viel helaaas niet veel te zien want het begon vreselijk te regenen, het enige dat we gedaan hebben is koffie drinken bij het stalletje van de dochter van de sleutelbewaarde r. Weet je nog?
    Volg je ons ook op ons blog? Vanmiddag is iedereen gaan winkelen daar had ik geen zin in dus tijd en wifi om wat te laten horen.
    Dag lieverdjes , blijf zo leuk doorgaan en tot de volgende keer
    Oma

  • 20 November 2013 - 20:31

    José:

    Hoi meiden,
    Ik heb weer genoten van jullie verslag met bijbehorende fotoos. En zo leuk dat jullie een eigen geluksbloem hebben gemaakt. Mooi hè die tradities!
    Liefs en X uit Tiel

  • 23 November 2013 - 17:09

    Yvonne:

    Hey ladies..... Erg leuk met jullie mee te kunnen genieten.... Super ervaring, geniet ervan! Liefs van ons allemaal xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Stage in Kindertehuis

Wij gaan voor 10 weken naar thailand stage lopen in een kindertehuis.
Dit kindertehuis staat in het dorpje van Chiang Rai.
Het kindertehuis vangt kinderen op van het Akha volk uit de bergen, deze stam had eerder geen nationaliteit. Het kindertehuis bied kinderen tussen de 6 en 17 jaar een nationaliteit en opleiding aan. Het doel hiervan is dat uiteindelijk alle Akha mensen ook mee gaan draaien in de maatschappij.
Ook hebben de kinderen uit het kindertehuis dus heel erg veel behoefte aan culturele uitwisseling, maar dat is heel lastig. Dat is voor ons een mooi uitgangs punt voor de stage, culturele uitwisseling. Zo zullen wij met het hele dag progamma van het kindertehuis meedraaien, maar ook speciale activiteiten organiseren. Wanneer we het hebben over Speciale actieviteiten kun je denken aan, voetbal toernooitjes, leren touwtje springen, twitster en nog veel meer europese spellen. Voor ons zijn deze dingen heel normaal maar de kinderen daar hebben er nog nooit iets van gezien of gehoord.
verder zullen wij ook een trip de bergen in gaan maken en de oude Akha stammen ontmoeten, een heel andere wereld.

Wij zullen niet in het kindertehuis zelf verblijven, we hebben een eigen huisje op het zelfde terrein als het tehuis. In en om het kindertehuis kunnen wij wel gebruik maken van wifi en zo zullen dan ook deze blog bij houden.


Recente Reisverslagen:

07 Februari 2014

Beter laat dan nooit

28 December 2013

Steentje bijdragen

25 December 2013

Drukke dagen!

19 December 2013

Begrafenis in AKHA dorp.

14 December 2013

De show!
Annemijn&Dana

* 17 en 18 jaar oud * Mbo Amersfoort 2e jaar * email: Annemijn@kouvelt.nl / dana.snijders@live.nl

Actief sinds 08 Okt. 2013
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 31723

Voorgaande reizen:

04 November 2013 - 13 Januari 2014

Stage in Kindertehuis

Landen bezocht: